Russische orgelmuziek op 10 maart om 15 uur

foto:Kees Tempelaar

Zondagmiddag 10 maart: het laatste concert in een serie van vier rond het orgel van de Doopsgezinde kerk in Middelburg. Dan speelt organiste Anna Rusakova Vlaamse en Russische orgelmuziek . Op het programma staan ook enkele werken van Johann Sebastian Bach en Albert de Klerk.
Anna Rusakova studeerde magnum cum laude af in musicologie aan het Tchaikovsky-conservatorium te Moskou en doceerde 8 jaar Europese en Russische muziekgeschiedenis aan het Muziekpedagogische Instituut, eveneens in Moskou. Ze is de auteur van diverse artikelen over muziekgeschiedenis en -theorie, waaronder publicaties over Russische en Vlaamse orgelmuziek.
Vanaf 2009 woont Anna Rusakova in België, waar ze in 2016 met grote onderscheiding afstudeerde als organiste aan het Lemmensinstituut te Leuven . Als Erasmusstudente volgde ze in 2015 lessen aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen bij de orgeldocenten Theo Jellema en Erwin Wiersinga. Bij Joris Verdin in Antwerpen volgde ze een postgraduaat aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen. Anna Rusakova treedt regelmatig op als soliste en als begeleidster en verleent medewerking aan kerkdiensten in Brussel en Leuven.

Onbekend
Tijdens het concert van 10 maart zal ook Russische orgelmuziek klinken. Deze muziek is in feite onbekend en nauwelijks te vinden op programma’s van Nederlandse orgelconcerten.Toch bestaat er wel degelijk een Russische orgelcultuur en Anna Rusakova wil graag laten horen wat deze cultuur aan fraaie muziek heeft voortgebracht. 
Het concert in de Doopsgezinde kerk aan de Lange Noordstraat begint om 15 uur. De toegang is vrij en er is een collecte bij de uitgang.

Euphonium en orgel: een bijzondere combinatie

Op zondagmiddag 17 februari organiseert Stichting Kerk biedt Podium een concert in de Doopsgezinde kerk aan de Lange Noordstraat te Middelburg waarbij het monumentale orgel weer te beluisteren valt. Ditmaal in een bijzondere combinatie met een koperen blaasinstrument, het euphonium. Het wordt bespeeld door Robert Visser. De organist is Ben Middeldorp.

Diepe toon
Heteuphonium behoort tot de tubafamilie. Het woord euphonium is afgeleid van de Griekse woorden ‘eu’ en ‘phone’ die ‘goed’ en ‘geluid’ betekenen.
Een treffende naam voor het instrument, dat een diepe, rijke toon heeft. Robert Visser en Ben Middeldorp hebben voor hun concert muziek uitgezocht, waarin deze kwaliteit zo goed mogelijk tot zijn recht komt. Orgel en euphonium zijn samen te horen in werken van onder meer Martini, Vivaldi, Albinoni en Bach. Van de laatste klinkt het beroemde Ave Maria in een bewerking van Gounod. Ben Middeldorp zal ook enkele orgelsoli spelen en de concertgevers sluiten samen af met Jerusalem van Parry, bekend van de jaarlijkse Last Night of the Proms.

De musici
Robert Visser (1993) studeerde cum laude af aan het conservatorium te Maastricht. Hij speelde onder meer in het NJO symfonie orkest en het Limburgs jeugd orkest en was prijswinnaar bij diverse concoursen. Robert Visser is naast uitvoerend musicus ook componist en muziekdocent. Hij speelt regelmatig samen met pianisten en organisten.

Ben Middeldorp (1949) studeerde in 1977 af aan het Utrechts Conservatorium. Tot 2016 was hij cantor-organist van de St.Maartenskerk te Tiel. Op het Bätz-Witteorgel van deze kerk organiseert hij regelmatig orgel- en orgel-plus-concerten, waarbij hij een van de concertgevers is. Hij gaf orgelconcerten in binnen-en buitenland. Ben Middeldorp dirigeert diverse koren waaronder het Tiels Vocaal Ensemble.
De toegang tot het concert, dat om 15 uur begint, is vrij. Er is een collecte bij de uitgang ter dekking van de kosten.

Orgelconcert met Spaanse en Portugese componisten

De jonge, talentvolle organiste Laura Silva Mendes geeft op zondagmiddag 13 januari het eerste concert in 2019 bij ons in de Doopsgezinde kerk aan de Lange Noordstraat te Middelburg. Op het programma staan onder meer werken van Spaanse en Portugese componisten uit de 17e, 18e en 19e eeuw.
Laura Silva Mendes is geboren op het Portugese eiland Madeira. Daar ontving ze reeds op 10 jarige leeftijd pianoles aan het Conservatorium te Funchal. In 2013 zette zij haar pianostudie voort aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen, op dit moment voor haar Masterdiploma bij de docenten Polina Leschenko en Eliane Rodrigues.
Daarnaast studeert ze orgel bij de gerenommeerde organist en musicoloog Joris Verdin, die in december van 2018 een concert gaf in de Doopsgezinde kerk.  
Laura Silva Mendes was zowel in Funchal (Madeira) als in Antwerpen actief als concertgever, solistisch en als lid van een muziekensemble. Ze volgde diverse masterclasses orgel bij bekende organisten.

Interessant
Hoewel de Spaanse en Portugese orgels een andere klankkarakter en opbouw hebben dan een Hollands orgel zoals in de Doopgezinde kerk, gaat Laura Silva Mendes de uitdaging aan om Spaanse en Portugese componisten in Middelburg te spelen.
Zo zullen er werken te horen zijn van Andres de Sola en Pablo Bruna uit de zeventiende eeuw, Felix Maximo Lopez en Joao de Sousa Carvalho uit de achttiende eeuw en Pablo Hernandez uit de negentiende eeuw. In combinatie met barokcomponisten als Bach en Buxtehude belooft het een interessant orgelconcert te worden. Voor het programma klik hier
De toegang tot het concert, dat om 15 uur begint, is vrij. Na afloop is er een collecte ter dekking van de kosten.

 

Vlaams topduo op orgel bij Kerk biedt Podium

 

Zaterdag 15 december om 20 uur concerteren bij ons Joris Verdin, internationaal bekend organist en musicoloog en zijn echtgenote, Annelies Focquaert, eveneens met een indrukwekkende carrière. Joris Verdin is orgeldocent aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en verbonden aan de afdeling Musicologie van de Universiteit Leuven. Hij heeft een internationale reputatie als specialist van de negentiende-eeuwse literatuur. Master classes, uitgaven en wetenschappelijke artikels vormen een belangrijk element in de huidige activiteiten. Echtgenote Annelies Focqaert vestigde als een van de eersten serieuze aandacht op de componist Jacques Lemmens (1823-1881). Focquaert kenmerkt zich in haar werk door toegankelijkheid. Ze concerteert door heel Europa, en onderhoudt in Antwerpen een uitgebreide lespraktijk, met tientallen leerlingen van alle leeftijden. Ook werd zij dit jaar uitgenodigd om te spelen in het gerenommeerde Orgelpark te Amsterdam.

Het concert op 15 december heeft een bijzonder karakter: U gaat werken horen voor 2, 3 en 4 handen. Op het programma staat minder bekende 19e eeuwse Duitse muziek uit het Topfer Album. Daarnaast hoort u eigen composities  van Joris Verdin. Annelies Focquaert zal tevens muziek op altfluit uitvoeren.
Beide musici spelen dit concert belangeloos. Dit  niet alleen als promotie voor Kerk biedt Podium, maar vooral ook vanwege de intimiteit en de akoestiek van de kerk en de fraaie klank van het orgel. Bij zijn kennismakingsbezoek toonde Joris Verdin zich hierdoor duidelijk gecharmeerd.
De toegang tot het concert is -zoals gebruikelijk bij ons-  vrij en uw vrijwillige bijdrage in de onvermijdelijke kosten is weer zeer welkom.

Cantus Anonymus zingt werk van Schütz en tijdgenoten


Ons novemberconcert is op zaterdag 10 november om 20 uur. Dan zingt Cantus Anonymus een selectie uit de Kleine Geistliche Konzerte van Heinrich Schütz. Hij wordt gezien als de belangrijkste componist van kerkmuziek uit de periode vóór Johann Sebastian Bach. Verder staan motetten van Rosenmüller, Hammerschmidt, Altenburg en Schein op het programma. Cantus Anonymus bestaat uit Petra Wagemaker (sopraan), Johanna Lukasse (alt) , Peter Castel (tenor) en Ko de Rooij (bas), allen ervaren koorzangers bij Zeeuwse koren. De groep wordt gecoacht door dirigente Aleida Post, die tijdens het concert ook in een aantal stukken zal meezingen. Bert Geleijnse begeleidt op kistorgel en zal daarop ook enkele kleine composities spelen van tijdgenoten van Schutz. In oktober 2017 gaven de zangers als gelegenheidsensemble een klein concert in de Koorkerk van Middelburg. Het maakte hen dermate enthousiast, dat ze dit graag nog een keer met een uitgebreider programma wilden doen. De toegang tot het concert is vrij, collecte bij de uitgang.